De opkomst van elektrische auto’s is niet te stoppen. Met de wetenschap dat vanaf 2035 in Europa geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden, zal de vraag naar laadpalen in de komende jaren sterk toenemen.
Installateurs van zonnepanelen krijgen een nieuwe kans, aangezien consumenten het logisch vinden om bij dezelfde installateur waar ze zonnepanelen hebben gekocht, ook een laadpaal aan te schaffen.
Elektrische Revolutie in Nederland
In de eerste drie kwartalen van 2023 is het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen aanzienlijk gestegen, met een recordaantal van ongeveer 130.000 voertuigen. Hiervan zijn circa 80.000 volledig elektrisch. De elektrische auto’s vertegenwoordigen nu meer dan 5 procent van het totale Nederlandse wagenpark van ongeveer 9 miljoen personenauto’s, waarbij de grens van 500.000 volledig elektrische auto’s binnen handbereik is. Daarnaast zijn er ongeveer 250.000 plug-in hybride elektrische auto’s en meer dan 20.000 elektrische bestelwagens met een gewicht tot 3,5 ton, wat ongeveer 2 procent van het totale wagenpark van ongeveer 1 miljoen bestelwagens vertegenwoordigt.
In lijn met de toename van het aantal elektrische auto’s groeit ook het aantal laadpunten snel, zowel publieke als private. In 2023 hebben ongeveer 100.000 Nederlandse huishoudens thuis een laadpaal laten installeren. Het aantal private laadpunten nadert nu bijna de 500.000, wat betekent dat ongeveer 2 op de 3 Nederlandse elektrische rijders beschikken over een privaat laadpunt. Het totale aantal publieke laadpunten, inclusief snelladers, bedraagt tegen het einde van 2023 ongeveer 150.000.
Volgens een middelprognose van kennisinstituut ElaadNL zal Nederland in 2030 naar schatting zo’n 2,2 miljoen elektrische auto’s tellen. In deze prognose worden ongeveer 1 miljoen private laadpunten en nog eens 500.000 publieke laadpunten verwacht (let op: 1 laadpaal kan meerdere laadpunten bevatten, meestal 2). De installatie opgave voor de komende jaren is enorm, waarbij naar schatting zo’n 500.000 consumenten tot 2030 een laadpaal zullen laten installeren.
Elektrische Auto Groei België
In België is de aanwezigheid van volledig elektrische auto’s in het straatbeeld aanzienlijk toegenomen. Het aantal volledig elektrische voertuigen is in een jaar tijd verdubbeld, een stijging van ruim 70.000 op 1 augustus 2022 naar bijna 140.000 op 1 augustus 2023. Opmerkelijk is dat 80 procent van deze elektrische auto’s eigendom is van bedrijven, terwijl de overige 20 procent in het bezit is van consumenten. Met ongeveer 6 miljoen auto’s in totaal vertegenwoordigt het elektrische wagenpark nu zo’n 2,5 procent van het totale Belgische aantal auto’s.
In Vlaanderen is het aantal volledig elektrische auto’s in 2022 met ongeveer 30.000 voertuigen gegroeid, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarnaast kwamen er meer dan 40.000 plug-in hybrides bij. In de openbare ruimte van Vlaanderen zijn er momenteel meer dan 25.000 laad equivalenten beschikbaar. Een laadpunt met een vermogen van 3 tot 7 kilowatt wordt beschouwd als 1 laag equivalent, terwijl een laadpunt met een vermogen van 11 tot 22 kilowatt gelijkstaat aan 2 laden equivalenten. De doelstelling voor 2025 is om 35.000 laad equivalenten te bereiken. Grotere steden hebben over het algemeen meer laadpunten dan kleinere gemeenten, waarbij Gent en Antwerpen als leiders naar voren komen. Momenteel heeft elke Vlaamse gemeente minimaal één openbaar laadpunt. Meer dan de helft van de openbare laadpunten in België bevindt zich in Vlaanderen. Het aantal particuliere laadpunten is onbekend.
Elektrische Boost: Subsidies voor Auto’s
In 2024 krijgt de verkoop van elektrische auto’s in Vlaanderen een impuls door een subsidie van 5.000 euro voor volledig elektrische wagens met een aanschafprijs tot 40.000 euro. Deze subsidie wordt in 2025 verlaagd naar 4.000 euro en in 2026 naar 3.000 euro. Dit initiatief, samen met de mogelijkheid voor Vlamingen om publieke laadpalen aan te vragen als ze geen eigen grond hebben voor een laadpunt, en de subsidie voor tweedehands elektrische auto’s, draagt bij aan de groei van de elektrische autoverkoop en de installatie van laadpunten in de regio.
In Nederland hebben consumenten in 2024 de mogelijkheid om subsidie te ontvangen bij de aankoop van een elektrische auto, zowel nieuw als tweedehands. De subsidie voor nieuwe, volledig elektrische personenauto’s bedraagt 2.950 euro.