Je hebt het zelf al vast eens meegemaakt; op een warme dag kan asfalt gloeiend heet worden (zelfs smelten). Vanwege de ruwe structuur en de donkere kleur kan het materiaal een groot deel van de invallende zonne-energie absorberen. Een aantal onderzoekers van het Amerikaanse Worchester Polytechnic Institute realiseerde dit en is aan de slag gegaan om dit absorberende vermogen van asfalt te verbeteren. Op deze manier hopen de onderzoekers dat de snelweg in de toekomst als zonnecollector gebruikt kan worden.
Door een anti-reflectieve coating en een laagje kwartsiet in het asfalt op te nemen, wisten de onderzoekers het warmteabsorberend vermogen van asfalt significant te verhogen. Ze experimenteerden met diverse opstellingen en concludeerden dat het goed mogelijk is de warmte van het asfalt over te dragen op water. Om dit mogelijk te maken, lieten de wetenschappers water stromen door in het asfalt begraven koperen buizen. Hier zit meteen het grootste probleem met de vinding; koper is een goede geleider, maar het geleidt niet goed genoeg om alle warmte goed te gebruiken. Voor bestaande wegen is het daarnaast een grote onderneming alsnog koperen buizen enkele centimeters onder het wegoppervlak te plaatsen. Voor nieuw aan te leggen wegen is het idee echter op zijn minst interessant. De voordelen op een rijtje:
- Asfalt is zelfs na zonsondergang nog warm als gevolg van inertie
- Wegen bestaan al; bij onderhoud zouden direct koperen buizen geplaatst kunnen worden
- Het is nagenoeg onzichtbaar
- Het is goedkoop
- Er is geen extra land nodig
Gezien het grote oppervlak aan wegdek dat er al aanwezig is, is de potentiële opbrengst enorm. Wie weet rijden we in de toekomst dus over onze warmwaterbron!
Bron: Energie Portal